Урок 35
Міні-проєкт «Я -
споживач»
Маркування споживчих
товарів.
Читання маркування
товарів
Актуалізація навчальної діяльності
Споживач – це окрема особа,
підприємство або навіть держава, яка має матеріальні та духовні потреби, а
також можливості для їх задоволення (тобто засоби для придбання товарів та
послуг).
Навіть маленька дитина є споживачем.
Найцінніше для людини
– це її здоров’я та життя. У великій мірі вони залежать від товарів та послуг,
які ми споживаємо. Тема, яку ми сьогодні розглянемо є надзвичайно важливою,
пізнавальною і буде супроводжувати вас усе життя. Ми тільки окреслимо загальне
коло цієї теми, адже кожне питання нашого уроку можна вивчати як окремий
предмет і не один урок.
Ми завершуємо
вивчати розділ ІІ: Технологія побутової діяльності та
самообслуговування.
Тема сьогоднішнього уроку: Я – споживач. (Маркування споживчих товарів. Читання маркування товарів. Інформація про товари. Символіка та кодування товарів. Утилізація тари.)
Я хочу, щоб девізом
нашого уроку стало гасло: «Хто володіє
інформацією – той володіє світом». Автором цього відомого висловлювання є Натан
Ротшильд – англійський банкір, бізнесмен і фінансист єврейського походження, а
сказане воно було більше двох століть тому. Але актуальне і зараз.
Опиняючись у великому
магазині, можна розгубитись від кількості товарів, їх різноманіття. І
зорієнтуватись і цьому товарному океані допомагає маркування, що нанесене на
товар.
- Які ви знаєте
торговельні мережі?
Маркування товарів
МАРКУВАННЯ — це комплекс написів, умовних позначень та
зображень, які розміщені на зовнішній упаковці, транспортних бирках і самому
товарі для цілей індивідуалізації, транспортування, завантаження та
розвантаження товару. Маркування розрізняють виробниче і торгове.
Обираючи
товар, ми вивчаємо його ЕТИКЕТКУ. Саме з маркування на етикетках та упаковках
ми дізнаємося про безпосередньо сам продукт. Носіями виробничого маркування
можуть бути етикетки, кольєретці, вкладки, ярлики, бирки, контрольні стрічки,
клейма, штампи.
На
вашу думку: Які функції виконує маркування? (інформаційна, емоційна, мотивуюча)
На
товарі обов’язково наносять інформаційні знаки. Вони бувають:
Товарний
знак – позначка, що відрізняє товар від інших товарів того
самого виду. Товарні знаки бувають: текстові, образотворчі, об’ємні,
комбіновані, звукові.
Знаки
відповідності, або якості, застосовують
згідно правовими системами сертифікації
і вказують на те, що продукція чи послуга відповідає конкретному стандарту
(національним, регіональним, державним).
Екологічні
знаки призначені для інформації про
екологічну чистоту споживчих товарів або екологічно безпечні способи їх
експлуатації, використання або утилізації.
Маніпуляційні
знаки (застережні) інформують про
небезпеку під час транспортування, зберігання та експлуатації товару. Їх
наносять на транспортну тару або упаковку товарів.
Експлуатаційні
знаки – позначки, які вказують на
способи поводження з товаром та упаковкою, та способи догляду за товаром,
способи їх зберігання і використання.
Компонентні
знаки – позначки, що використовують
для інформації про харчові добавки або інші компоненти та властивості товару.
Їх позначають індексом «Е» з цифровим кодом.
Продукти
з деякими хімічними добавками при постійному вживанні небезпечні для здоров’я
людини! Фахівці попереджають, що такі харчові добавки, як Е 121, Е 124, Е127, Е
128, Е 240 можуть викликати онкологічні захворювання; Е 310, Е 311, Е 312 –
алергічні реакції організму; Е 626, Е 627, Е 628 – шлункові розлади.
Всі
ці знаки повинні бути нанесені на етикетках, пакуваннях, та в інший спосіб.
Етикетки наносяться друкарським чи іншим способом на товар або
упаковку. Крім того, вони можуть бути самостійним носієм інформації, який
приклеюється або прикладається до товару. Наприклад, більшість упакованих у
виробничих умовах продовольчих товарів мають на упаковці етикетку, на яку
текст, малюнки та інша інформація нанесені друкарським способом. Етикетування
консервних банок здійснюється шляхом приклеювання паперової етикетки або
нанесення її літографським способом. Іноді етикетку наносять безпосередньо на
товар (наприклад, маркування на денці посуду, на електропобутових товарах).
Законодавство
України надає наступне визначення: «етикетка – бирка, напис, ярлик, що містить
малюнки чи написи, написані, надруковані, нанесені за допомогою трафарету,
витиснені або вдавлені та прикріплені до одиниці упаковки з харчовими
продуктами».
Етикетка - це ярлик (наклейка, підпис),
прикріплений до товару з метою надання певної інформації про нього.
На
етикетці мають бути вказані:
•
назва товару;
•
виробник товару, його адреса;
•
склад продукту;
•
розмір (для промислових товарів);
•
термін придатності (для продовольчих товарів, мила, зубної пасти тощо);
•
застережна інформація, інформація про догляд за товаром, умови зберігання тощо.
Штрих – код, QR-код
Штриховий код товару – це
графічна інформація про товар, закодована у вигляді цифр і штрихів, яка
призначена для зчитування машиною.
З товару, що надійшов у
продаж, зчитується штриховий код. Отримана інформація передається до контрольно
– касової машини. Водночас завдяки штриховому коду із комп’ютерної бази даних до
контрольно – касової машини передається повна (або часткова) інформація про
даний товар.
Використання штрихового
кодування дає змогу суттєво зменшити витрати часу на операції вводу первинної
інформації, значно скоротити кількість помилок при роботі оператора з
електронно – обчислювальною технікою, підвищити точність та швидкість збору та
обробки інформації по всьому ланцюжку: виробник – посередник – роздрібний
продавець – покупець.
У QR-коду таке ж
призначення.
На відміну від лінійного штрихкоду, що сканується променем, QR-код
визначається сенсором як двовимірне зображення. Двовимірний QR-код може містити
велику кількість інформації – до 7089 цифрових знаків або 4296 цифр і букв. Це
дозволяє зашифрувати в ньому ємне повідомлення або (частіше) адресу
веб-сторінки.
Основна перевага QR-кода – це легке розпізнавання скануючим обладнанням
(в тому числі і фотокамерою мобільного телефону), що дає можливість
використовувати цей вид кодування в торгівлі, виробництві, логістиці.
Відсканувавши QR-код фотокамерою смартфона і отримавши його автоматичну
розшифровку (за допомогою спеціальної програми), можна прочитати текст або
перейти на веб-сторінку, яка зазвичай служить для надання детальної інформації,
яку не можна розмістити на упаковці в місці нанесення QR-коду. Наприклад, це
опис товару з демонстраційним або рекламним відеороликом, який запуститься
безпосередньо на екрані смартфона.
Утилізація тари
Утилізація тари – найбільш відповідальне завдання
для підприємств хімічної, сільськогосподарської, промислової сфери виробництва
та діяльності. Тара, що підлягає утилізації, являє собою забруднені
небезпечними речовинами пакувальні матеріали, або такі, що складаються з
ресурсів, що можуть бути використанні повторно. Більшість пакувальних
матеріалів – є вторинними ресурсами:
·
скло;
- пластмаси;
- папір, картон;
- поліпропілен,
полівінілхлорид, та інші полімерні матеріали – лотки, блістери, пакети,
целофан, мішки, пляшки;
- металеві
бляшанки (наприклад, з-під фарб та лаків).
Утилізація тари
має відповідати державним природоохоронним стандартам, оскільки сортування
відходів – є перший крок до європейського способу розумного життя, а другий
крок – утилізація тари на спеціальних підприємствах з переробки
вторинної сировини. Небезпечними можуть бути навіть не стільки самі матеріали
тари, скільки нанесені на них токсичні фарби, плівки, наклейки, лаки, що під
час розпаду вивільняють у відкритий простір отруйні речовини, які здатні
забруднити сотні кубів ґрунту та змінити його геохімічний склад. Нераціональне спалювання
тари, під яким деякі підприємства розуміють утилізацію тари, може
призводити до викиду значної кількості токсичних речовин у повітря та знищення
сировини, що підлягає рециклінгу.Таким чином, тільки належна утилізація тари,
що проходить із залученням компаній з утилізації небезпечних відходів,
отримання від останніх екологічних документів – є єдино правильним варіантом позбавлення
від тари, тобто від таких небезпечних відходів як забруднена пестицидами,
агрохімікатами, фарбами, лаками, хімічними речовинами використана тара,
пакування, обгортки, тощо.
Практична робота
Читання маркування
товарів
Домашнє завдання:
Опрацювати матеріали уроку та прочитати етикетки товарів, заповнити таблицю
Результат роботи надіслати на ел.пошту vika6531@ukr.net
Немає коментарів:
Дописати коментар