неділя, 25 вересня 2022 р.

9 клас 26.09.2022

 Урок 4 

Маркетингові дослідження проєкту

Реклама проєкту

Перш ніж планувати розробку проєкту, слід за допомогою спеціальних методів дослідження визначити, на які товари є по­пит, забезпечити виробництво необхідними ресурсами для задово­лення цього попиту, найкращим чином запропонувати товар, своєчасно довівши його до споживача, отримати максимально мож­ливий прибуток.


Проблемне питання: - Як називаються ці дослідження та фахівець що ними займається?

Відповідь ми обґрунтуємо після прослуховування економічної історії. 

Історія, яка ілюструє суть маркетингу

Виробника взуття у Гонконгу зацікавило, чи є ринок для їхньої про­дукції на віддаленому південнотихоокеанському острові. Він відрядив на острів приймальника замовлень. Той після швидкої перевірки телегра­фував: «Люди тут не носять взуття. Тут ринку немає».

Виробник з Гонконгу не повірив і відправив на острів торгового представника. Торговий представник телеграфує: «Люди тут не носять взуття. Тут гігантський ринок». Боячись, що цей торговий агент занад­то захопився видом безлічі босих ніг, виробник посилає третю людину, маркетолога. Той після розмови з вождем та декількома місцевими меш­канцями, телеграфує: «Люди тут не носять взуття. У результаті їх ноги у ранах та синцях. Я показав вождю племені, як черевики можуть допо­могти людям врятуватись від цих проблем. Він проявив ентузіазм і ви­значив, що 70 % людей куплять черевики по ціні $10 за пару. Можливо, ми зможемо продати у перший рік 5 000 пар взуття. Наші витрати на доставку черевиків на острів і розповсюдження будуть складати $6 за пару. І Ми виправдаємо у перший рік $20 000, які з урахуванням наших вкладень дадуть нам обіг у 20 %, що збільшить наш основний обіг на 15 %. в Це не кажучи про високі об'єми майбутніх продажів на цьому ринку. І Я рекомендую почати діяти».

Епіграфи до уроку:

«Маркетинг — це розв'язання проблем ваших клієнтів із вигодою для себе» (Рендел Чепмен).

«Маркетинг — це вміння розуміти клієнта, побачити мету, досягти її, завжди пам'ятаючи про те, що в підсумку має потовщати гаманець» (Сергій Васильєв).

«Маркетинг — це спроба уявити, чого хочуть люди, щоб дати їм це 

(Шеллі Лазарус).

1. Цілі маркетингових досліджень

     Маркетинг зумовлює планування виробу, планування виробництва…, а та­кож продаж, збут і сервіс виробу». Таким чином, маркетинг — це комплексна система управління ринком (підприємствами), основ­ними елементами якої є:

• товар;

• ціна;

• місцезнаходження товару;

• стимулювання попиту.

У процесі дослідження кожен із цих елементів аналізують і що­до кожного з них розробляють відповідну стратегію і тактику. Звід­си випливає формулювання маркетингового планування як уп­равлінського процесу та підтримування відповідності між маркетинговими цілями підприємства та його потенційними мар­кетинговими можливостями і ресурсами.

Основна мета маркетингового планування — побудувати діяль­ність підприємства таким чином, щоб органічно і найефективніше  поєднати виробництво, задоволення потреб споживачів, прибуток та розвиток підприємства.

  Сьогодні для того щоб одержати інформацію про ринок, будь-яке підприємство змушене проводити маркетингові дослідження (від англ. — ринок). Маркетингові до­слідження необхідні підприємствам не тільки для залучен­ня нових клієнтів, але й для збереження своїх постійних покупців. Достовірність маркетингової інформації є однією з найнеобхідніших умов для успішних продажів на ринку в умовах жорсткої конкурентної боротьби. Ви вже знаєте, що маркетингові дослідження являють собою збір, реєстра­цію й аналіз даних із маркетингових проблем. Основна мета маркетингових досліджень полягає в зниженні ступеня неви­значеності й прийнятті ефективних рішень у маркетингових проблемах.

 Цілі маркетингового дослідження випливають із вияв­лених проблем. Маркетингові дослідження можуть носити «розвідувальний» характер, тобто бути спрямованими на збір попередньої інформації, або носити описовий характер.

   У результаті маркетингових досліджень створюється ін­формаційна база, що є основою для складання прогнозів, програм і стратегій.  Процес проведення маркетингових досліджень починається з визначення потреб і завершується підготовкою й презентацією заключного звіту.

         Процес маркетингового дослідження складається з таких етапів:

-         визначення проблеми;

-         визначення потреби в товарі, послузі;

-         формулювання цілей маркетингового дослідження;

-         вибір методів проведення маркетингового дослідження;

-         визначення типів і джерел інформації;

-         вибір методу збору даних;

-         розробка форми для збору даних;

-          збір даних;

-         аналіз даних;

         - підготовка й презентація заключного звіту.

         2. Методи маркетингових досліджень

         — З якими методами маркетингових досліджень ви позна­йомилися в курсі трудового навчання в 8 класі?

         Існують такі методи маркетингових досліджень:

 — спостереження в магазині. Дослідники використовують відеоспостереження, щоб вивчити покупців у їхньому «природному середовищі»;

спостереження вдома. Компанії посилають дослідників додому до покупців для вивчення їхнього ставлення до товару;

  —  дослідження за допомогою фокус-групи. Компанії на­бирають одну або більше фокус-груп, які обговорюють товар або послугу. Фокус-група може складатися з 6—10 осіб. Вони відповідають на запитання й коментують одне одного. Зазвичай цей процес записується на відео й пізніше обговорюється командою менеджерів;

 —  опитування й огляд. Компанії збирають інформацію у вигляді інтерв'ю з великою вибіркою населення;

 - методи поглибленого інтерв'ю. Компанії організовують поглиблену дискусію з учасниками опитування для того, щоб зрозуміти їхні підсвідомі або приховані мотивації;

маркетингові експерименти. Продумано добираються групи споживачів і аналізуються розбіжності в їхніх відповідях. Використовуючи кабельне телебачення або електронну пошту, компанії оцінюють різні рекламні кампанії, ціни й просування товару й можуть побачити, які з них найкращі.

         Зараз найбільшою популярністю користуються такі мето­ди: фокус-груп, анкетування, опитування й огляд.   

         Методи збору даних при проведенні маркетингового до­слідження поділяються на якісні й кількісні.

 Кількісні методи збору даних проводять за допомогою спеціально розроблених опитувальних анкет. Маркетологи складають анкети таким чином, щоб вони були доступними для розуміння широкою аудиторією. Водночас відповіді респондентів мають містити достатньо інформації, яку можна було б використовувати для аналізу й вироблення ефективного маркетингового рішення.

  3. Джерела маркетингової інформації

Існує велике різноманіття видів маркетингової інформації, використовуваних маркетолога­ми. Основними з них є: факти, оцінки, прогнози, узагальнені зв’язки, чутки.

 Факт — подія або умова, що спостерігається прямо (найпрості­ший вид маркетингової інформації).

Оцінки — відрізняються від фактів тим, що базуються скоріше на умовиводах і (або) статистичних прийомах, ніж на прямому спостереженні і підрахунку. Така оцінка може відрізнятися від факту.

Прогнози, на відміну від оцінок, зв’язані з майбутнім. Частко­во вони засновані на екстраполяції тенденцій, частково на аналогії і частково на здоровому глузді.

Узагальнені зв’язки часто використовують на практиці як ос­нову для оцінки і прогнозу. Наприклад, вони встановлюються між обсягом продажів і таких факторів, як національний дохід, довіра споживача, план витрати корпоративного капіталу тощо.

Чутка відрізняється від факту тільки тим, що джерело інфор­мації менш надійне. Але чутка може бути єдиним доступним дже­релом окремих видів інформації, наприклад, планів конкурентів. Таким чином, чутки займають визначене місце в маркетинговій ін­формаційній системі будь-якої компанії.

Найбільш важливими джерелами маркетингової інформації є:

Джерела всередині компанії: спеціалізовані групи співробіт­ників, періодичні звіти, всілякі інформаційні зв’язки.

Офіційні джерела: звіти урядових агентств, звіти торговельних асоціацій, звіти про наукові дослідження тощо.

Конкуруючі товари: розбирання і дослідження виробів конку­рентів, а також інформація про вироби, що є в компаніях.

Конференції і семінари — можуть бути безцінним джерелом інформації з новітніх технологій. Вони також надають можливість обговорення проблем з експертами.

Консультанти — учені з науково-дослідних інститутів і фахівці з інших організацій.

Клієнти і користувачі можуть зробити внесок як у ринкові дослідження, так і висловлювати свою думку про вироби або тех­нології.

Сторінки Інтернету — дозволяють за допомогою могутніх по­шукових систем зібрати величезну кількість технічних даних, па­тентів та іншої інформації.

Патентна література — це особлива цінність для ведення розробок у конкретних технічних галузях. Вона також є істотною і необхідною умовою у ході розгляду питання про патентування.

Законодавчо-правові і нормативні акти — закони, положен­ня, інструкції, стандарти.

Технічна література, що містить наукові публікації фахівців і матеріали конференцій із відповідних тем, істотне джерело інфор­мації.

 Підручники — корисні для легкого введення в нову тему.

Виробнича література — містить матеріали з конкретної га­лузі, що публікуються виробничими асоціаціями й іншими джере­лами. У ній звичайно представлені дані гарної якості із останніх тенденцій і розробок.

 Спеціалізовані виставки — надають прекрасну можливість для збору інформації про вироби конкурентів. Вони корисні також для встановлення контактів із потенційними партнерами.

Торговельні ярмарки — безцінні для ринкових досліджень і для збору технічної інформації. На них звичайно можливо устано­вити гарні контакти й одержати цікаву інформацію про новітні продукти.

Звіти про дослідження ринку — складаються багатьма органі­заціями і часто надаються користувачам за плату. На жаль, не за­вжди існує чіткий взаємозв’язок між ціною та якістю звіту.

Звіти про дослідження ринку часто з’являються в професійних журналах, виданнях професійних і торговельних асоціацій, публі­каціях професійних органів тощо. Велика частина цих джерел коштує недорого, тому основні зусилля йдуть на те, щоб їх просто знайти. Деякі звіти про дослідження ринку є в бібліотеках, а більш дорогі звіти можна знайти в організаціях, що займаються дослід­женням ринку, або в їх агентів.

Електронні засоби. Інтернет є невичерпним джерелом будь-якої інформації. Однак, вартість електронних послуг може бути високою. Тому варто уважно вивчити їх вартість перед проведенням дослід­ження. Це важливо, тому що часто та ж сама інформація доступна в інших джерелах за більш низькими цінами. Варто вивчити WEB-сторінки потенційних клієнтів і конкурентів, тому що на них може бути коштовна і, у той же час, безкоштовна інформація. 

4. Реклама -двигун торгівл

Рекламування продукції є важливим елементом маркетингу. Традиційні методи рекламування нових товарів, як і раніше, широко використовуються й виявляються цілком ефективними.

 До них належать:  

— рекламні буклета;

— реклама на біг-бордах;

— ефектні торговельні знаки;

—  нанесення назви фірми на ручки, плакати, календарі тощо.

У сучасному суспільстві рекламний бізнес простягнув свої «щупальця» повсюдно, вдаючись до таких методів, як комерціалізація громадських місць, використання знаменитостей для популяризації торговельних марок. На думку експертів, сьогодні ми бачимо впродовж дня до 1500 рекламних оголошень. Фактором, що ускладнює роботу маркетологів, виступає подальше розгалуження мережі мас-медіа. Тепер людям є із чого обирати: їм доступні сотні каналів кабельного телебачення, мільйони Інтернет-сторінок і тисячі найменувань журналів. Більше того, сьогодні, нарешті, взагалі можна уникнути телевізійної реклами, використовуючи відеомагнітофон. Природно, що така ситуація вимагає від маркетологів створення оригінальних варіантів реклами продукту, які могли б зацікавити покупців.

Інтернет — прекрасний засіб для поширення реклами й антиреклами. Чати й спеціальні сайти, на які будь-який бажаючий може викласти негативну інформацію щодо товарів та послуг, що не виправдали його очікувань, дозволяють швидко виявити несумлінні компанії, які викидають на ринок товари низької якості. Однак для тих, хто дійсно може запропонувати щось особливе, маркетинг через Інтернет пропонує нові можливості для розширення бізнесу, не пов'язані зі значними витратами.

5. Прямі продажі

Прямі продажі - це просування (англ. promotion) товару від виробника до споживача «без крамниці », оминаючи роздрібну мережу.

Розрізняють три основні способи прямих продажів:

  торгівля розносна (у тому числі мережева);

  торгівля поштою;

  торгівля через крамниці, що належать виробникові (наприклад «BergHOFF»).

При прямих продажах продавець сам шукає клієнта й сам вступає з ним у контакт. Реалізація товарів кінцевому споживачеві відбувається як результат індивідуальної або групової презентації товару з рекомендаціями щодо його використання. Це дає можливість клієнтам детально ознайомитися із продукцією в зручному для них місці й у зручний час. Покупець може протестувати продукцію й при бажанні замовити її з доставкою додому. Простіше кажучи, прямі продажі — це безпосередній прямий контакт продавця з покупцем.

Саме так працюють мережеві компанії «Avon», «Faberlic», «Amwey», «Rainbow», «Oriflame» та інші. Такі компанії беруть на себе розробку, удосконалення продукції, розширення асортименту, доставку й зберігання продукції, забезпечують розробку навчальних посібників, проведення тренінгів та семінарів, видання довідкової й рекламної продукції.

Торговельні агенти виступають як незалежні підприємці, тобто беруть на себе всі ризики свого бізнесу, можуть поєднувати його зі своєю основною роботою або зробити повноцінну кар'єру в компанії. Торговельні агенти одержують доходи від продажу продуктів безпосередньо споживачам, тобто від роздрібної націнки, а також у вигляді премій від індивідуального та групового обігу.

Практична  робота

Реклама проєкту

1. Розробити рекламний флаєр для вашого виробу з використанням власного

логотипу.


Домашнє завдання: Опрацювати матеріали уроку та розробити рекламний флаєр для вашого виробу з використанням власного
логотипу.

Результат роботи надіслати на ел.пошту vika6531@ukr.net

Немає коментарів:

Дописати коментар