Урок 19
Види моделей
Проблемне визначення теми уроку
Учням пропонується розгадати ребус:
Чому ми почали наш урок саме з розшифрування даного ребуса? Сьогодні ми ознайомимося з темою «Моделювання». Сьогодні ми дізнаємося, що таке модель, інформаційна модель, текстова модель та графічна модель.
Мотивація навчальної діяльності
Людина завжди намагалася пізнати світ навколо себе та дослідити об’єкти, які її оточують. Але не завжди це дослідження є безпечним чи можливим. Наприклад, дослідження в області ядерної енергетики пов’язані з ризиком для здоров’я людей та забруднення навколишнього середовища; неможливим є дослідження космічних об’єктів, які знаходяться на великій відстані, оскільки людство, ще не має таких космічних апаратів дістатися їх; існують дослідження, що дуже дорого коштують. В таких випадках доцільним є використання моделей об’єктів.
Виклад нового матеріалу
Модель об’єкта - це новий об’єкт,
який має властивості об’єкта, суттєві для дослідження
Модель
–
спрощене подання реального об’єкта, явища або процесу, який має властивості,
суттєві для даного дослідження.
Процес створення моделі називається
моделюванням.
Моделі можна
класифікувати за способом подання, за галузями використання та за значеннями
інших властивостей.
За способом
подання моделі розподіляють на матеріальні
та інформаційні.
Матеріальна модель - це модель об’єкта, подана у вигляді його предметної копії. Іграшки, опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, макет водяного млина - усе це приклади матеріальних моделей.
Інформаційна модель - це модель об’єкта, подана у вигляді його опису. Наприклад, карта
земної кулі, портрет письменника, хімічна формула речовини, твір
з описом дощу,
фотографія блискавки -
це приклади інформаційних моделей.
Інформаційні
моделі за формою подання розподіляють на:
• словесні
- усні та письмові описи;
• графічні
- малюнки, креслення, піктограми, карти
тощо;
• структурні -
таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;
•
математичні - формули, рівняння, нерівності, функції тощо;
•
спеціальні - хімічні формули, нотні записи,
записи шахових партій.
Моделі також
можна класифікувати за галузями знань, у
яких вони застосовуються: фізичні,
біологічні, економічні, соціальні
моделі та ін.
Текстова модель – це опис будь-якого об’єкта у вигляді тексту.
Графічна модель – це зображення об’єкта на малюнку, фотографії або схемі.
Вправа "Назва моделі"
Назвіть приклад моделі перейшовши за посиланням https://answergarden.ch/3025989
Чому
люди створюють моделі?
Чому не дослідити сам оригінал?
Навіщо створювати модель? Для цього може існувати багато причин:
· оригінал може вже чи ще не існувати
(пристрої для побудову єгипетських пірамід, глобальна катастрофа унаслідок
падіння метеорити чи атомного бомбардування);
· реально цей об'єкт не можна побачити чи
охопити (земної кулі, частина сонячної системи, галактика, молекула, атом,
ядро, елементарна частинка);
· людина хоче ознайомитися з об'єктом, але не має можливості потрапити на місце його розташування (модель Ейфелевої башти, єгипетської піраміди, Софіївського собору тощо);
· досліджуваний процес небезпечний для життя
(ядерна реакція).
Таких аргументів можна подати
багато. І, якщо поміркувати, можете згадати багато моделей, з якими людина
стикається у своєму житті. Спробуйте згадати: глобус, іграшку, рівняння
хімічної реакції, креслення, фізична формула, географічна мапа, розклад уроків,
муляжі фруктів у кабінеті біології, система класифікації живих організмів,
ілюстрації до художніх творів.
Фізкультхвилинка
Усвідомлення
набутих знань
Гра «Обери правильно»
Учням пропонуються різні види моделей, а саме «Інформаційна модель» та «Матеріальна модель». Вчитель називає модель, а учні відповідають, яка з наведених моделей відповідає формі подання моделі:
·
макет літака (матеріальна);
·
збірник поезії (інформаційна);
·
портрет Кобзаря (інформаційна);
·
глобус (матеріальна);
·
накреслений план евакуації у школі (інформаційна);
·
формула обʹєму води в басейні (інформаційна);
·
список учнів класу (інформаційна);
·
манекен в магазині одягу (матеріальна);
·
записи шахової партії іграків (інформаційна);
·
карта твого міста (інформаційна).
Закріплення вивченого матеріалу
Практична робота
Створення моделі у текстовому редакторі
Увага! Працюємо з дотриманням правил техніки безпеки!
Задання з підручника «Я досліджую
світ. Частина 2» с. 28
1. Відкрийте текстовий
редактор MS Word.
Пуск - Всі програми
- Word
2. Вставте таблицю з
трьома стовпчиками і вісьмома рядками.
Вставлення - Таблиця -
Обрати потрібну кількість рядків та стовчиків
3. Заповніть таблицю
даними за зразком і доповніть іншою інформацією.
4. Збережіть файл та надішліть вчителю.
Файл - Зберегти - Ім"я файлу "Земля"
Зразок таблиці
Якщо у вас немає можливості
працювати у текстовому редакторі MS Word, тоді виконайте інтерактивні вправи
Немає коментарів:
Дописати коментар