Проєкт
«Сучасний оберіг»
Вибір та обґрунтування теми проєкту.
Робота з інформаційними джерелами
Продовжимо
знайомитися з українськими оберегами.
Лялька-мотанка – берегиня та богиня
Найдавніший
зразок оберега – жіноче божество, берегиня-ляля (тобто, "земля",
"богиня землі", "охоронниця"). Берегиня – мати всього
живого, захисниця людини, природи та добра, охоронниця дому.

Обличчя
в мотанки повинне бути біле, або на ньому має бути хрест – щоб у ляльку не
вселився злий дух. Мати повинна зробити своїй доньці та подарувати на весілля,
тим благославляючи її на щасливе заміжжя та на народження здорових діточок.
Оцей хрест, ці дві лінії – це чоловіче (вертикальне) та жіноче (горизонтальне)
начала, їхнє перехрещення символізує продовження роду. По тому, як на світ
з'явиться нове життя, треба повернути ляльку тричі проти годинникової стрілки,
мовлячи: "Відвернися злом, повернися добром" – і покласти в колиску,
де дитина спить. Ця лялька охоронятиме її сон. Оберіг викидати не можна – треба
передати його вже своїм дітям.
Народні
майстри кажуть, що віддавна лялька вважалася ритуальною – матері робили їх для
дітей, бабусі – для онуків, а нареченим – дарували, щоб у них народжувалися
діти. Ляльок зберігали. Дівчатка виростали, ставали мамами, а ляльок передавали
своїм дочкам.
Цікаво,
що, швидше за все, ритуальна ляля власне лялькою не називалася. Кожна,
вочевидь, мала своє ім'я – як, приміром, купальська Морена. Хоча дехто вважає,
що слово "лялька" – похідне від Лелі, доньки (або сина) слов'янської
язичницької богині весни Лади: "ляля" – дитина або іграшка-дитина. Що
ж до російського "Кукла" – вважається, що слово це запозичене з
грецької мови – "koukla", яке у свою чергу пішло від латинського
"cuculla" ("капюшон", куколь). Утім, голова мотанки, яка
робиться з тканини (та сповивається, наче одягається в капюшон), також віддавна
на наших теренах називається кукла. "Куклою" величають і перший
обжинковий сніп, закручений в особливий спосіб. Таке ж наймення в дитячої
"пустушки" – хліба, загорнутого в полотнинку, яку колись давали до
ротика немовляті. А ще в голову мотанки інколи загортали зернятко пшениці.
Сакральне значення приблизно таке: коли зернятко "ховають" у сиру землю,
воно оживає, проростає і знову розпочинає одвічний коловорот життя. Можливо, й
тому мотанку пов'язують із уявленнями про життя й небуття, із досвідом минулих
поколінь та їхнім зв'язком із поколіннями прийдешніми. Невпинний зв'язок символізує і безперервна
ниточка, яка намотується за сходом сонця.
Безумовно,
лялька – модель людини. Це – аксіома, адже всі маніпуляції, яким потім
піддавалося це створіння у всіх культах та обрядах, базується на цьому
переконанні. Саме з тієї причини стародавня українська ритуальна лялька-мотанка
та вузликова лялька виготовлялися без допомоги ножиць та голки – аби не зробити
боляче, не завдати шкоди людині, яку вона оберігатиме. "Щоб життя дитини
було не різаним та не колотим", –
приміром, так казали на Русі, коли робили ляльку для майбутньої дитини ще до
того, як вона народилася. Таку ляльку клали до колисочки, аби зігріти її, а
потім вішали на люлечку як оберіг від зуроченння.
У
подарунок на іменини робили ляльку "Янголка". Ляльок-оберегів одягали
не просто так, у якісь плаття. В одязі ляльки завжди мав бути червоний колір –
колір сонця, тепла, здоров'я, радощів. Вважали, що це оберігає від травм,
зурочень. Часто на одязі ляльки вишивали хрестики, кола, хвилясті лінії (знаки
води), горизонтальні лінії (знаки землі); фігури жінки та оленів – символи
родючості; ромби з цяточками всередині – символи засіяного поля; вертикальні
лінії – знаки дерева, вічно живої природи.
З
давніх часів у будинках мешкають ляльки-домовики, що оберігають будинок від
злих духів. У селах оберігає посіви від птахів та худоби городня
лялька-опудало. Одягнені такі опудала по-різному: можна побачити ляльку в
жіночому вбранні із пов'язаною хусткою або в одязі чоловіка із каструлею на
голові замість капелюха.
Писанка - оберіг, символ життя
З
давніх-давен люди звертаються до Бога з молитвою, здіймаючи руки до неба,
благаючи захистити від лиха та зла. Тому рука, розкрита долоня стала символом
захисту. Охоронцем домашнього вогнища завжди вважався вуж, а оберегом господи
від грому і пожежі – півень. Найсильнішою захисницею всього живого є
Мати-Берегиня. Люди малювали їх зображення на стінах житла, вишивали, ліпили з
глини. Але найбільшу силу ці обереги мають, якщо їх написати на білому яєчкові.
Вважали, якщо в кожній сім'ї будуть писати писанки з такими символами, то сім'ю
минатимуть біди.
Своє
значення мали і кольори.
Жовтий
– символ сонця і зірок, врожаю.
Червоний
– колір радості та повноти духу, любові.
Зелений
– пробудження природи.
Синій
– небеса, вода, повітря.
Блакитний
– чистота.
Коричневий,
у різних відтінках чорний – символ землі.
Розмальовування
писанки – це вже своєрідний ритуал. Пишуть її, помившись, у чистій хаті біля
вогнища (свічки), коли домочадці полягали спати. Для розпису вибирають ціле
яйце, не тріснуте, бажано домашнє, щоб було запліднене, інакше втрачається його
магічна сила, і ні в якому разі яйце не вариться, бо з вареного не буде життя.
За законом писанкарства, оберіг має зберігатися рік, до чергового Великодня, а
потім пишеться нове яйце, адже протягом року в людини щось змінюється в життя,
вона прагне чогось іншого, відповідно, замовляє щось нове для себе. Стара
писанка закопується в землю. Викидати її чи бити не гоже.
Писанки,
на відміну від крашанок, у їжу не вживають, адже це обереги.
Писанки
можна зберігати скільки завгодно. Писанка – це оберіг життя.
Писанка
не є суто великоднім атрибутом, як більшість гадає. Її писали протягом року до
різних свят, на весілля, дарували на добробут.
За
традицією, писанки пишуть дівчата і жінки. Дівчата, щоб прикликати щасливу
долю. Бездітні, щоб дитину народити. Їм радять три роки підряд писати по 12
писанок і роздавати дітям. Господині, щоб у хаті були злагода і достаток, щоб
усі були здорові і веселі.
Магією
писанкарства володіли лише окремі жінки,
обов'язково заміжні, які мали повноту: чоловіка, дітей, добробут у хаті, були
щасливі у шлюбі. Чоловіки писанок не писали, вони – воїни. А виготовлення
оберегів, яким власне і є писанка, було прерогативою жінок-берегинь. Писати
обереги – це свята нагорода жіноцтва.
Писанки
– то вже частина народної магії, справжня таїна, яку не кожному збагнути й
осягнути.
Яйце
взагалі є атрибутом магічності. Навіть чисте, нерозписане. А розпис – це
своєрідний код, який лише підсилює магію яйця.
Писанка
може бути закодована як на позитив, так і на негатив. Тому купувати писанки, не
вміючи їх читати, не варто. Тим більше видуті, тобто писані на порожньому яйці.
Кожна
писанка – це окремий маленький світ. Помиляється той, для кого мереживо на
писанках – просто набір знаків-прикрас.
Символічними
знаками на магічному яйці людина кличе до себе тепло й добробут, орнаменти на
писанці стають ніби мальованою молитвою до весни. Кожен орнаментальний мотив і
колір – ніби окрема літера абетки. Поєднуючись на писанці, ці
"літери" творять послання, охоронну молитву за того, кому призначений
оберіг.
Отож,
мистецтво символіки досягає своїх вершин в українській писанці.
Символи-малюнки
надавали писанці сили, яка допомагала в біді, забезпечувала родинний добробут.
Різноманітність їх віддзеркалює регіональні особливості. Однак деякі символи
можна зустріти в усіх районах України.
Тематика
писанкових орнаментів пов'язана з характером селянської праці, звичаями та
обрядами, оспівуванням землі, небесних світил, знарядь праці, природи.
Орнаменти писанок пов'язані також із місцевою міфологією. Узори писанок –
геометричні, рослинні, побутово-предметні, декоративні. Чим більше барв у
писанці, тим вона магічніша і наврочить кращу долю.
Є
багато повір'їв, пов'язаних із писанкою.
Освячену
писанку з давніх-давен клали до першої купелі немовляти, щоб зростало на силі.
Писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито-пшениця. Клали під поріг
стайні, щоб добре велося худобі. Зводячи нову хату, в кожнім кутку клали по
писанці. Наші прадідусі й прабабусі вірили, що писанка охороняє оселю від пожежі,
блискавки та різних напастей. Шкаралупи від пофарбованих яєць раніше ніколи не
викидали у смітник і не віддавали курям; їх закопували у
землю чи викидали в бистру воду. Наші предки вірили, що за сорок днів (тобто на
Вознесіння) вони допливуть до рахманів – на той кінець світу, де живуть
безгрішні земляки – й оповістять їх, що воскрес Ісус Христос.
Таких
чи подібних вірувань і обрядових дій є безліч. Вони незаперечно засвідчують, що
ритуальне фарбування яєць первісно являло магічну силу.
А
закінчити хочеться легендою про писанку. Доля світу залежить від того, скільки
писанок кожного року пишеться. Доки пишуть писанки, світ буде існувати, а коли
цей звичай знехтують, тоді зло звільниться зі своїх залізних пут і знищить
світ. Цей диявол живе під землею, прикутий до скелі ланцюгами. Щороку він
посилає своїх слуг навколо світу, щоб ті підглянули, чи пишуться ще писанки і
скільки їх написано. Коли багато, то залізні пута міцно стискають диявола, і
він втрачає силу, бо людська любов перемагає зло. Отже, пишімо писанки!
Завдання:
опрацювати інформацію та коротко занотувати про українські обереги (лялька-мотанка, писанка). Підібрати 3 варіанти виготовлення декоративної писанки для прикрашання Великоднього столу.
Результат роботи надіслати на ел.пошту vika6531@ukr.net або залишити коментар
у блозі.
Немає коментарів:
Дописати коментар